Friday , 1 May 2015
Terkini
Home » Pencegahan » Elak M.C dengan tidur
Elak M.C dengan tidur

Elak M.C dengan tidur

Satu kajian baru menunjukkan, mendapat tidur yang cukup setiap malam mungkin bermakna anda kurang cenderung untuk mengambil cuti dari bekerja kerana sakit.

Kajian ini melibatkan lebih daripada 3,700 orang di Finland, berumur 30 hingga 64, yang telah diikuti selama purata tujuh tahun.

Mereka yang tidur kurang daripada enam jam atau lebih daripada sembilan jam setiap malam adalah lebih cenderung untuk mempunyai ketidakhadiran dari kerja kerana sakit. Orang yang mempunyai risiko yang paling rendah untuk mengambil cuti dari kerja kerana penyakit adalah mereka yang tidur tujuh hingga lapan jam setiap malam.

Para penyelidik juga mendapati jumlah yang ideal tidur setiap malam bagi pekerja ialah tujuh jam 38 minit untuk wanita, dan tujuh jam 46 minit untuk lelaki, menurut kajian yang diterbitkan pada September daripada journalSleep.

Pasukan itu juga mendapati bahawa gejala berkaitan insomnia seperti bangun tengah malam, berasa lebih letih daripada orang lain dan menggunakan pil tidur – semua boleh dikaitkan dengan peningkatan ketara jika mengambil masa cuti dari bekerja(M.C) kerana sakit.

“Tempoh tidur yang optimum perlu digalakkan, kerana tidur yang terlalu  panjang atau terlalu yang pendek menunjukkan masalah kesihatan dan tanda penyakit lain,” penyiasat utama Teh Lallukka, seorang penyelidik khusus di Finland Institut Kesihatan Pekerjaan, berkata dalam satu kenyataan akhbar jurnal.

“Mereka yang tidur lima jam atau kurang, atau 10 jam atau lebih, telah tidak hadir kerja setiap tahun untuk 4,6-8,9 hari lebih, berbanding dengan mereka yang panjang tidur yang optimum,” tambah Lallukka.

Para penyelidik dikira bahawa kos langsung ketidakhadiran kerja – penyakit yang berkaitan dengan kerajaan dan perniagaan Finland boleh dipotong sehingga 28 peratus jika masalah tidur pekerja dapat diselesaikan.

“Gejala Insomnia perlu dikesan awal untuk membantu mencegah penyakit dan tiada kemerosotan dalam kesihatan, kesejahteraan dan berfungsi,” kata Lallukka. “Kejayaan mencegah insomnia bukan sahaja menggalakkan keupayaan kesihatan dan daya kerja di kalangan pekerja, tetapi ia juga boleh membawa kepada penjimatan yang ketara dalam mengurangkan kos ketiadaan penyakit.”

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE